Tekstgrootte
De Vreedzame School streeft er naar om kinderen te leren:
• op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan
• op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen
• constructief conflicten op te lossen
• verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap
• open te staan voor verschillen tussen mensen.
Het programma wil niet alleen kinderen bovenstaande sociale competenties leren, maar vooral ook een positief sociaal en moreel klimaat in de school creëren, waar een opvoedende en gedragsregulerende werking van uitgaat.
Wat ik zeg en doe is leuk voor de ander!
In alle groepen hanteren wij dezelfde regels. De schoolregel die als basis gehanteerd wordt is:'wat ik zeg en doe is leuk voor de ander'
Door middel van rollenspel en gedragslessen leren leerlingen regels aan.
We bieden kinderen een stabiele omgeving van waaruit zij gemotiveerd leren spelen en werken.
Respect voor elkaar
Op onze school vinden we het belangrijk dat leerlingen zich respectvol gedragen tegenover leerkracht(en), de medeleerlingen en ouders. Wanneer kinderen zich misdragen b.v. door grof taalgebruik of fysiek geweld dan nemen we maatregelen. Deze zijn bedoeld om de leerling bewust te maken van zijn/haar ongewenst gedrag. Deze maatregelen kunnen bestaan uit:
• leerling aanspreken
• leerling biedt afhankelijk van de overtreding zijn/haar verontschuldigingen/excuses aan
• leerling krijgt extra werk mee
• leerling wordt tijdelijk uit het leslokaal verwijderd
• de leerling blijft binnen tijdens de pauze binnen of moet nablijven na schooltijd
• leerling wordt verwezen naar de directie, die vervolgens maatregelen zal treffen,
De ernst van de overtreding bepaalt of de ouders/verzorgers hiervan in kennis worden gesteld. Bij nablijven (langer dan 10 minuten) vindt een melding aan de ouders/verzorgers structureel plaats.
Gedragsregels kunnen zodanig worden overtreden dat er sprake is van onwerkbaar gedrag. Wij verstaan onder onwerkbaar gedrag:
• fysiek geweld of verbale agressie, met of zonder aanleiding
• in redelijkheid niet meer luisteren naar meerdere op school
• onberekenbaar en onvoorspelbaar gedrag.
Wanneer er sprake is van onwerkbaar gedrag bij een leerling kan er een time-out aan de leerling worden gegeven. Hiervoor wordt op de Klingelenburg gewerkt met een time-out protocol. Ouders worden bij een time-out altijd op de hoogte gesteld en uitgenodigd voor een gesprek.
Na 3 time-outs of extreem onverwacht gedrag kan er een schorsing van de leerling volgen. Verwijdering van een leerling van school is een maatregel die wordt ingezet wanneer schorsing onvoldoende effect heeft gehad op het gedrag. Ook voor schorsen en verwijderen hanteert de Klingelenburg een vastgesteld procedure.