Tekstgrootte
en dit is onze grondwet ......
We zijn verantwoordelijkvoor onszelf en de wereld om ons heen.
We luisteren naar elkaar en proberen anderen te begrijpen.
We zorgen ervoor dat iedereen er bij hoort.
We werken amen aan een positieve en veilige sfeer.
We lossen conflicten vreedzaam op.
Met Vreedzaam willen wij niet alleen kinderen bovenstaande sociale competenties leren, maar vooral ook een positief sociaal en veilig klimaat in de school creëren, waar ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Respect voor elkaar
Op onze school vinden we het belangrijk dat leerlingen zich respectvol gedragen tegenover leerkracht(en), de medeleerlingen en ouders. Wanneer kinderen zich misdragen b.v. door grof taalgebruik of fysiek geweld dan nemen we maatregelen. Deze zijn bedoeld om de leerling bewust te maken van zijn/haar ongewenst gedrag. Deze maatregelen kunnen bestaan uit:
• leerling aanspreken
• leerling biedt afhankelijk van de overtreding zijn/haar verontschuldigingen/excuses aan
• leerling krijgt extra werk mee
• leerling wordt tijdelijk uit het leslokaal verwijderd
• de leerling blijft binnen tijdens de pauze binnen of moet nablijven na schooltijd
• leerling wordt verwezen naar de directie, die vervolgens maatregelen zal treffen,
De ernst van de overtreding bepaalt of de ouders/verzorgers hiervan in kennis worden gesteld. Bij nablijven (langer dan 10 minuten) vindt een melding aan de ouders/verzorgers structureel plaats.
Gedragsregels kunnen zodanig worden overtreden dat er sprake is van onwerkbaar gedrag. Wij verstaan onder onwerkbaar gedrag:
• fysiek geweld of verbale agressie, met of zonder aanleiding
• in redelijkheid niet meer luisteren naar meerdere op school
• onberekenbaar en onvoorspelbaar gedrag.
Wanneer er sprake is van onwerkbaar gedrag bij een leerling kan er een time-out aan de leerling worden gegeven. Hiervoor wordt op de Klingelenburg gewerkt met een time-out protocol. Ouders worden bij een time-out altijd op de hoogte gesteld en uitgenodigd voor een gesprek.
Na 3 time-outs of extreem onverwacht gedrag kan er een schorsing van de leerling volgen. Verwijdering van een leerling van school is een maatregel die wordt ingezet wanneer schorsing onvoldoende effect heeft gehad op het gedrag. Ook voor schorsen en verwijderen hanteert Klingelenburg een vastgesteld procedure.