Over onze school

De identiteit van de Klingelenburg
CBS Klingelenburg is een christelijke school, waar iedereen van harte welkom is, die de levensbeschouwelijke visie respecteert. We geven onze identiteit een duidelijke plaats in de school. Dit doen we door gezamenlijke maandopeningen, dagopeningen en dagsluitingen, het vieren van de christelijke feestdagen en het op eigentijdse manier vertellen van Bijbelse verhalen.
Onze school is een afspiegeling van de samenleving. Wij zien het als opdracht om elkaar en onze verschillende achtergronden te accepteren en te respecteren. Dat is de basis voor een veilig schoolklimaat voor iedereen. Onze identiteit vormt het uitgangspunt voor ons doen en laten in de school. Goed burgerschap hoort hierbij. Net als omzien naar elkaar en de wereld om ons heen en daarvoor verantwoordelijkheid nemen: zorg voor elkaar.
Missie en visie op onderwijs
Scholen hebben als primaire taak onderwijs te verzorgen. Kinderen moeten leren schrijven, rekenen, spellen en lezen om zich in de maatschappij te kunnen redden. CBS Klingelenburg vindt het belangrijk om dit onderwijs te geven met ZORG voor ELKAAR: een warm nest voor iedereen.
Op Klingelenburg willen wij uw kind kwalitatief goed onderwijs bieden. Er werken enhousiaste en deskundige leerkrachten en onderwijsassistentes. Op onder andere studiedagen breidt ons team hun kennis uit; tijdens het samen lessen voorbereiden wordt deze kennis omgezet in vaardigheden. Een leven lang (samen) leren.... voor leerlingen en leerkrachten.
De school heeft homogene groepen en combinatiegroepen, afhankelijke van de groepsgrootte. De groepen worden waar nodig ondersteund door de onderwijsassistentes, zodat differentiëren in instructie, hoeveelheid werk en tempo mogelijk is. Voor taal en lezen gebruiken we de nieuwste methodes. We hanteren hierbij de didactiek van de effecteive directe instructie. zaakvakken bieden wij geïntegreerd aan met de methode Blink Wereld. Binnen deze wereldoriënterende aanpak is meer ruimte voor onderzoekend leren. Voor rekenen werken we met de digitale methode: Snappet. Deze manier van werken zorgt ervoor dat ieder kind zich kan ontwikkelen volgens zijn eigen leerlijn.
We vinden het belangrijk dat leerlingen zich in toenemende mate verantwoordelijk voelen voor hun leerproces. Daarom stimuleren we de zelfstandigheid van de kinderen, werken we met dag- en weektaken en houden we gesprekjes met kinderen over hun werk en werkhouding. Ook toetsen we bij rekenen in toenemende mate formatief, zodat leerlingen weten wat ze al beheersen en inzicht krijgen in hun groei. Ook huiswerk draagt bij tot het vergroten van eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. We geven op school voor de hele groep huiswerk mee vanaf groep 5. De ontwikkeling van de kinderen en de opbrengsten van ons onderwijs worden nauwlettend gevolgd. De resultaten gebruiken we om de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren en om af te stemmen op de onderwijsbehoefte van de groep en de leerlingen.
Op Klingelenburg werken we aan de sociaal-emotionele ontwikkeling met behulp van het programma Vreedzaam. De centrale doelstelling van Vreedzaam is dat de kinderen zich in een veilige omgeving gehoord en gezien voelen.We werken aan de volgende thema's: positief omgaan met elkaar, vergroten van de verantwoordelijkheid en participatie van de leerlingen in de school, conflicten op een positieve manier oplossen en het positief waarderen van verschillen tussen mensen. Dit programma sluit mooi aan op onze Christelijke waarden en normen.
De betrokkenheid van ouders bij de school en bij de ontwikkeling van hun kind(eren) vinden wij belangrijk. De school draagt bij aan de opvoeding van uw kind. School en ouders zijn hierin partners, ieder met een eigen taak en verantwoordelijkheid. We hechten grote waarde aan een open heldere communicatie, goed contact en samenwerking met de ouders. We hebben verschillende keren per jaar gesprekken met de ouders over de ontwikkeling van hun kind.